Studieresa till Schweiz, oktober 2011

Kategori → Estetik, Nyheter

Se och lär om inspirerande betonganvändning
– följ med på kvalificerad studieresa till Schweiz 6–9 oktober!

En unik resa i Schweiz med kunnig guidning och givande möten!

Betongföreningens råd för estetik vill visa exempel på byggnadsverk som förenar intressant teknik med god estetisk utformning. I den schweiziska kantonen Graubünden finns en tradition av teknisk kunnighet, innovativt utnyttjande av konstruktioner och framträdande arkitektonisk gestaltning. Här verkar bland andra de av Svenska Betongföreningen prisbelönade Peter Märkli, internationellt erkänd arkitekt, och Jürg Conzett, innovativ konstruktör, samt den alltmer uppmärksammade arkitekten Valerio Olgiati.

Kom med på en exklusiv resa till detta vackra bergslandskap, där du får se spännande broar och moderna betonghus mitt bland de pittoreska alpbyarna. Vi ordnar visning av kunniga guider och träffar med flera arkitekter och konstruktörer som arbetat med de objekt vi får se. Resan är avsedd för alla som på något sätt arbetar med betong – vi hoppas på intressanta samtal och erfarenhetsutbyte mellan byggare, materialtekniker, konstruktörer och arkitekter.

Under hela resan guidas vi av arkitekterna Katarina Lundeberg och Fredric Benesch som driver arkitektkontoret In Praise of Shadows. Fredric har tidigare arbetat i regionen (hos Conzett) och de har båda flera gånger återvänt för att studera byggnadsverk, även tillsammans med studenter från Arkitekturskolan vid KTH. (Artiklar i t ex Cementa nr 1/2011 och Betong nr 5/2010).

Avresa torsdagen 6 oktober
Återresa söndagen 9 oktober

Vi reser med flyg från och till Stockholm, sedan med buss till våra resmål: Chur, Vals, Scharans, Zernez … Läs mer!

Antalet deltagare är begränsat.