Betong, Betongföretag, Betongteknik | Betongföreningen

| Hoppa till innehåll.

KIRUNA – de nya möjligheternas stad!

Kategori → Nyheter, Resereportage

Betongföreningens studieresa gick denna gång till Kiruna. Denna spännande region överraskar med både betong och iskonstruktioner. Professionella konstruktioner imponerar, liksom flytten av en hel stadskärna!

Kiruna är staden som får chansen att börja om, bokstavligt talat. Kiruna är nu i allas blickfång eftersom dess stadskärna ska flyttas inom en snar framtid, inom bara några år, så att fortsatt gruvdrift är möjlig. Stadshuset ska utrymmas och rivas senast 2017. Kiruna var även målet för Betongföreningens studieresa den 7-8 februari. Ett gediget program som startade med landning i ett fullsatt plan från Arlanda på Kiruna flygplats med sol och snö och -17◦C. Studieresan inbegrep denna gång två typer av material: is och betong. Ishotellet i Jukkasjärvi med isbaren och ett kapell (där man givetvis kan gifta sig) byggs upp av is inför varje ny säsong med metoder som påminner om sprutbetong och gjutning med självkompakterande betong. De genomskinliga isblocken som dekorativt muras upp sågas alltid upp från älven ett år i förväg.  Klockan sex på måndagsmorgonen hämtades vi upp av våra värdar från LKAB för besök i gruvan. Ca 60 mil tunnel finns i gruvan, som gräver ned sig som en stad under staden. En helt ny och spännande värld öppnade sig under berget med museum inklusive biograf, lunchrestaurang, vilorum, busshållplats, rökruta, fordonsverkstäder och toaletter. Precis som vilken arbetsplats som helst. Mobiltefonen har täckning nästan överallt. En kilometer under jord råder det angenäma omkring 20◦C året om. En förutsättning för brytning så pass långt under jord är bergförstärkande åtgärder med betong, alla nysprängda tunnlar förstärks med sprutbetong. Vi fick möjlighet att närvara vid sprutning av en ny tunnelsektion med fiberförstärkt sprutbetong. Betongen levereras av LKAB Berg & Betong, som numera har sin fabrik ovan jord. Dagen till ära utfördes även en gjutning med självkompakterande betong på ca 3000 kubikmeter. För att undvika gjutveck över natten då sprängning pågår i tunneln har betongen en öppethållandetid på 10-15 timmar för att gjutningen ska kunna fortgå nästa morgon. Detta är imponerande!

Efter besök på betongfabriken ägnades eftermiddagen åt föredrag om stadsflytten och de nya möjligheter som detta medför. Detta är ett spännande projekt att följa, resan var fantastisk och tog slut alltför snabbt. Vi ser fram emot nya besök fram till 2019 då Kirunas nya centrum står på plats.

Stora tack till Benjamin Krutrök (LKAB Berg & Betong) som var vår guide under jord, Mats Hellström (programråd Norra Norrland) för arrangemanget av resan samt föredragshållare Lars Malmgren (LKAB R&D), Göran Cars (projektledare Kiruna kommun och professor på KTH) och Jonny Bäck (konsult åt Trafikverket).

Annika Gram, styrelseledamot

 

F v: Stefan Nordmark, Electrotech - Mats Hellström, Cementa - Richard McCarthy, Betongföreningen - Björn Lagerblad, CBI - Stefan Sandelin, Cementa - Lars och Gull-Britt Jonasson, Finja - Annika Gram, CBI samt Bengt-Göran Mikko och Benjamin Krutrök från LKAB Berg och Betong.Från vänster: Stefan Nordmark, Electrotech – Mats Hellström, Cementa – Richard McCarthy, Betongföreningen – Björn Lagerblad, CBI – Stefan Sandelin, Cementa – Lars och Gull-Britt Jonasson, Finja – Annika Gram, CBI samt Bengt-Göran Mikko och Benjamin Krutrök från LKAB Berg och Betong. (Klicka för större bild.)

Kommentarerna är avstängda