Ett nätverk av betongkunskap

Betongforskningsrådet

Svenska Betongföreningens råd för betongforskning har till uppgift att vara det främsta forumet för forskning och utveckling för betongområdet

Varför en Betongförening?

• Kompetens, utbildning och kunskap!
  • Oberoende förening som verkar för den svenska betongteknikens främjande och utveckling.
  • Seminarier, studiebesök m.m.
  • Rapporter som hela byggsektorn står bakom.

Forskningsrådets uppgifter

(Sammanfattande)

• Aktivt verka för att den svenska betongbranschen skall hävda sig väl i Sverige och internationellt.
  • Initiera angelägna forsknings- och utvecklingsområden.
  • Aktivt försöka påverka forsknings­finansiärer för effektiv utveckling och forskning.
  • Sprida information om betongforskningen i Sverige.
  • Föreslå Svenska Betongföreningens representanter i Nordiska Betongförbundets forskningskommitté samt i Fédération Internationale du Béton, fib.
  • Vara till förfogande för forskningsfinansiär som önskar synpunkter och råd rörande fördelning av forskningsmedel.
  • Nominera pristagare (Swedish Concrete Award, Guld-medaljen, Årets betongforskare, Bästa artikel i NCR, m.m).

Här finns listor på alla högskolors forskarutbildningsprojekt inom betongområdet

(pdf-fil)

Rådets medlemmar