Studiebesök E4 Rotebro

Kategori → Nyheter, Programråd Öst

Under broarnaProgramråd Öst inbjuder till studiebesök vid E4 Rotebro den 18 maj

Brobygget vid E4 Rotebro är spektakulärt ur flera sammanhang, dels eftersom det består av att bygga två nya vägbroar vid en av Sveriges mest trafikerade platser men framförallt för att detta blir Sveriges första miljöcertifierade vägbroar (CEEQUAL).

Dagligen så passerar 70 000 fordon på broarna och broarna som byggdes på 1960-talet behövdes bytas ut för att klara den ökade trafiken och för att bli säkrare för trafikanterna. Under själva brobygget ska trafiken kunna passera som tidigare och därför valde NCC en speciell lösning där den nya betongbron används som tillfällig förbifart under tiden som de två gamla broarna rivs och den andra nya bron byggs. Därefter kommer den 325 meter långa betongbron att skjutas på plats i sidled. På detta sätt så går det att bibehålla det stora trafikflödet och en hög säkerhet för bilister och broarbetare under byggtiden.

Byggstart till projektet var september 2011 där projektet bedrivs som en totalentreprenad där NCC är huvudentreprenör och Trafikverket är beställare.

Programråd Öst är glada att kunna erbjuda ett studiebesök till brobygget vid E4 Rotebro. Projektet vann 2013 pris för årets miljöpris vid den årliga Betonggalan.

Ytterligare information om projektet finns t.ex. på följande länkar:

Antalet deltagare är begränsat till 20 personer (först till kvarn gäller). Det finns en del skyddsutrustning att låna på plats, men de som har egen skyddsutrustning får gärna ta med detta (skriv gärna en kommentar i kommentarsfältet i samband med anmälan ifall ni önskar låna hjälm och väst).

Tid och plats

Datum: Måndagen den 18 maj kl 14.00–16.00
Plats: Kung Hans väg 3, Sollentuna se karta (samling senast kl 14:00 vid det vita huset med röda fönsterkarmar, ca 300 m från Rotebros pendeltågsstation)
Anmälan: Senast den 15 maj via knappen nedan
Avgift: Kostnadsfritt för medlemmar (enskilda och korporativa), 400 kr icke medlemmar (medlemskap kostar 280 kr, studerande 50 kr, om du är under 30 år är det gratis).

Varmt välkommen!

Programråd Öst