Succén från förra året upprepades, nu med ännu fler deltagare. Vi hoppas på fler resor och att de som tyvärr fick sättas upp på väntelista får ytterligare chanser att åka – en resa som är värd att vänta på!
[masterslider id=”1″]

Tips! Snabbspola bland bilderna genom att snurra på pekarhjulet.

Den 12 februari bar det iväg för andra gången, med samma upplägg och innehåll. Målet med resan är att lära sig mer om stadsflytten och samtidigt få en djupare inblick i LKAB:s gruvdrift. Gruvdriften är starkt beroende av den mycket omfattande betongtillverkning som LKAB:s eget dotterbolag står för. Betongen används både för att fylla igen orter och för att förstärka tak och väggar. Vistelsen inleddes som tidigare med ett socialt program bestående av besök på Ishotellet och en skotertur i norrskenet.

Majoriteten av de foton som visas nedan är från ovan jord och det beror på att vi inte får publicera foton från gruvdriften under jord. Det vi fick se var imponerande – automatiserad betongsprutning och bergbultning på mycket nära håll. Vid ett tillfälle pumpades SKB ner i ett ca 80 m djupt vertikalt schakt – svindlande att stå där vid kanten.
Ett stort tack till LKAB Berg & Betong för ytterligare ett otroligt intressant studiebesök i gruvan. Vi tackar också Bo Westerberg som tog fotona och programråd Norra Norrland som arrangerade resan.

Läs mer om programmet »
Läs förra årets längre referat »