Laddar Evenemang
Detta evenemang har redan ägt rum.

ANNONS

Sista ansökningsdag 20 augusti.

I norra Sverige sker stora investeringar av anläggningar för fossilfri stålframställning, ny kustjärnväg (Norrbotniabanan), hamnbyggnationer och anläggande av vindkraftverk. I dessa konstruktioner utgör betong det huvudsakliga byggnadsmaterialet. Enbart i Norrbotniabanan ska 250 betongbroar anläggas och en av anläggningarna för stålframställning motsvarar ca 10 % av Sveriges årliga fabrikstillverkade betongvolym

I projektet är du som doktorand med och utvecklar framtidens betong för de strukturer som grundlägger industribyggnaderna till klimatomställningen i Sverige och de infrastruktursatsningar som sker i landet.

Det undersöks vilka möjligheter som finns till reduktioner av klimatbelastning med bibehållen funktion och prestanda. Helst ska prestandan öka. Speciellt studeras egenskaper i tidigt skede och hur de påverkar möjligheter till byggande under de förutsättningar som gäller i norra Sverige.

Laboratoriestudier av betongegenskaper och efterföljande matematisk modellering genomförs. Nyutveckling av testmetoder och modellering ingår också som en del i arbetet. Prognoser kan därvid ske för problemfri gjutning under vinterförhållanden och följas upp efteråt.

I din position som doktorand handleds du av erfarna forskare i nära kontakt med industrin som är i utvecklingsfronten beträffande framtidens bindemedel och betong samt de entreprenörer som ska bygga kustjärnvägen Norrbotniabanan och strukturerna för fossilfri stålframställning genom bl a H2Green Steel.

Läs mer »


Denna annons är publicerad för Betongföreningens korporativa medlem Luleå Tekniska Universitet.

Lämna en kommentar