Rådet för estetik inbjuder till ’betongtur’ med guidning vid Turebergskyrkan, Sollentuna Centrum 4 maj

Arkitekt SAR/MSA Helena Tallius Myhrman, Tallius Myhrman arkitekter – utsedd till Årets Betongarkitekt 2011 av tidskriften Betong, visar och berättar. Samling vid ingången till kyrkan, Sköldvägen 12 B i Sollentuna (mellan järnvägen och Sollentuna Centrumgalleria).

Turebergskyrkan är den svenska nomineringen till priset ECSN Award inom kategorin husbyggnad. ECSN (European Concrete Societies Network) utger vartannat år detta prestigefulla pris.

Tid: Fredagen den 4 maj, kl. 13.30
Plats: Turebergskyrkan, Sollentuna Centrum se karta
Kostnad: Kostnadsfritt för medlemmar (enskilda och korporativa), 400 kr icke medlemmar
(medlemskap kostar 280 kr, studerande 50 kr, om du är under 30 år är det gratis)

Hjärtligt välkommen!
Rådet för estetik

Visning av Turebergskyrkan i Sollentuna Centrum, 4 maj 2012

Arkitekt SAR/MSA Helena Tallius Myhrman vid Tallius Myhrman arkitekter – utsedd till Årets Betongarkitekt 2011 av tidskriften Betong – visade den 2010 invigda Turebergsyrkan vid Sollentuna Centrum. Kyrkan har väggar av platsgjuten betong, som exponeras både invändigt och utvändigt. Kyrkorummet är ljust och vackert, den höga ovala lanterninen och de välplacerade fönstren skapar en sakral stämning.

Ett tjugotal personer deltog i det lyckade studiebesöket, alla hade frågor om betongen och Helena Tallius Myhrman berättade en del om tillkomsten av kyrkan och om hennes kamp för att få behålla betongytan. (Entreprenören föreslog att församlingen skulle spara in pengar genom att få en putsfasad i stället. De var nära att gå med på detta, men stadsbyggnadskontoret satte stopp för idén. I hennes nästa kyrka, i Danderyd, blir det däremot puts i stället.)

Noterat av Anita Stenler, Rådet för estetik

Foton: Anita Stenler